TikTok - det neste store innen sosiale medier?

2
Januar
 
2020
Skrevet av
Martin Vik

Den kinesiske «nykommeren» har på rekordtid blitt en av de mest nedlastede appene. Har du fortsatt ikke lastet ned den populære sosiale nettverkstjenesten, vil du trolig gjøre det snart…

Med over 1,5 milliarder nedlastinger verden over har mannen bak ByteDance, som eier TikTok, Zhang Yiming, avfyrt et realt skremmeskudd til dagens største sosiale medier. Ikke nok med det, TikTok er i ferd med å bli noe så sjeldent som en stor nettverkstjeneste som ikke er i amerikanske hender. Bare i løpet av 2019 kan den kinesiske nykommeren nærme seg én milliard nedlastinger, tall som garantert vil være tema på styremøtene til Facebook og Instagram, men også Snapchat og Youtube følger nok nøye med på utviklingen. Det er oppsiktsvekkende mange unge brukere som strømmer til TikTok, «Generation Z» er nemlig en målgruppe som både annonsører og andre nettverkstjenester opplever som vanskelig å engasjere og nå frem til. Til tross for at ungdommen tilsynelatende har lagt sin elsk på TikTok, er det fortsatt langt opp til den største av de alle, nemlig Facebook.


Video, video og video

Hvis du ikke kjenner til TikTok vil du kanskje ikke bli overrasket over at dette er nok en tjeneste hvor brukerne kan dele videosketsjer. Med en rekke kreative verktøy og tilgang på musikk kan brukerne dele videoer på opptil 15 sekunder. Da det kinesiske selskapet ByteDance kjøpte opp appen Musical.ly i 2017 og endret navn til TikTok, begynte spekulasjonene om at kineserne kunne være på sporet av en populær tjeneste som samler verdifull data om brukere verden over. En spekulasjon som naturligvis har fått ytterligere vind i seilene, til tross for at TikTok gjentatte ganger har benektet at det finnes grunn til bekymring.

Både amerikanske og britiske politikere har delt sine bekymringer, samtidig har Facebook sin mektige grunnlegger, Mark Zuckerberg, uttalt at TikTok er en farlig konkurrent som de tar på alvor og følger med argusøyne. Facebook-ledelsen kan imidlertid trøste seg med at Q3-rapporten for Norge viser at hele 67 prosent av nordmenn er på Facebook daglig, mens TikTok kun har 3 prosent ukentlige brukere her til lands. Dermed er det fortsatt langt opp til Facebook, Snapchat, Messenger, Instagram og Youtube som i tur og orden stjeler mest tid hos norske brukere. Ironisk nok har TikTok passert Tinder, og dermed ser det ut til at nordmenn foretrekker videosketsjer foran sporadiske stevnemøter med ukjente…


Lite data om norske brukere  

Det er foreløpig vanskelig å hente inn informasjon og data om norske brukere på TikTok, men det er utvilsomt at det den siste tiden har vært mange nedlastinger. Det er ventet at Q4-rapporten vil vise en stor økning i antall brukere og at veksten vil fortsette. Flere kjente profiler som til daglig lever av å poste innhold i sosiale medier har den siste tiden dukket opp i TikTok og dermed fått ytterligere en kanal for å nå ut til sine følgere. Kjente norske YouTubere, Snapchat og Instagram-profiler har på kort tid etablert store følgerskarer med brukere som deler innhold videre i andre sosiale kanaler. Også internasjonale superstjerner produserer morsomt innhold som når frem til millioner av brukere i alle verdens kriker og kroker. Nettpatruljen Vest (norsk politi) har fått mye oppmerksomhet med sin kreative video som omfatter to norske politibetjenter som «tryller» på seg politiuniformen sammens med en hund foran en politibil. Nok et bevis på at kreativt innhold kan få en enorm rekkevidde på TikTok.  

I tillegg kan brukere dele ut likes og kommentere på videoene, akkurat som brukerne har vært godt kjent med fra Instagram i en årrekke. Det er imidlertid tilrettelagt for mer «lek og moro» på TikTok - en oppskrift som tilsynelatende virker å fange interessen hos de yngste.


Spennende fortsettelse

At TikTok har fått mer enn 1,5 milliarder nedlastinger er imponerende i seg selv, men det er den enorme utviklingen den siste tiden som først og fremst er verdt å merke seg. Helt siden begynnelse av 2018 har veksten skutt i været, og holdt seg relativt stabil frem til i dag. Nå er det mye som peker i retning av at nedlastningene vil eskalere i styrke. Når TikTok i tillegg opplyser om at brukerne er svært unge så kan mye tyde på at de er i ferd med å bygge opp noe som kan vedvare i lang tid fremover, fordi brukerne har en lav gjennomsnittsalder. Nettopp dette gjør at annonsørene har fått en ny plattform hvor de kan kommunisere med en målgruppe som ellers er vanskelig å treffe. Mange kjente merkevarer bruker TikTok som annonseplattform i dag, men foreløpig har ikke tjenesten en løsningen som kan administrere annonsering selv. Plassering av reklame skjer gjennom dialog med TikTok sin annonseadministrasjon, eller ironisk nok gjennom for eksempel Facebook sitt audience nettverk, men dette kan det snart bli en slutt på. TikTok sier selv at de jobber med å utvikle en løsning som gjør det mulig å opprette egne annonsekontoer. En løsning som vil bli godt mottatt hos potensielle annonsører som sikler etter å nå frem til yngre målgrupper. På den andre siden vil dette skape hodebry for dagens største annonseplattformer som i lang tid har jobbet med å tiltrekke seg yngre brukere og sikte seg inn på «Generation Z».

Så gjenstår det å se om TikTok for alvor kan utfordre de største om hegemoniet. Uansett vil du trolig høre mye mer om den populære nettverkstjenesten i tiden som kommer, og kanskje sørge for at appen får flere nedlastinger.

Og dersom du ønsker litt inspirasjon til hvordan du kan bli populær på TikTok, da bør du ta en titt på profilen til Charli D'Amelio. 15-åringen som opprettet kontoen i juni 2019 har med sine 15 millioner følgere inntatt tronen på TikTok. Dermed er hun også foran Justin Bieber på listen over mest søkte bursdager blant kjendiser.  

Like populære er ikke TikTok-entusiastene i M51 helt enda, men utrolig nok har vi fått totalt hele 809.000 visninger fordelt på fire kontoer. Det er med andre ord ikke for sent om du ønsker å bli stjerne i sosiale medier…

Abonner på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene innen digital markedsføring

Meld deg på