Endelig kan du velge konverteringsinnstillinger på kampanjenivå
I begynnelsen av juni gjorde Google Ads det mulig å gjøre konverteringsinnstillinger på kampanjenivå. Dette betyr at du nå kan overstyre standardinnstillingen på kontonivå og selv velge hvilken konverteringshandling som skal tas med for hver kampanje, noe som er en fordel fordi du dermed slipper å opprette flere kontoer for kunne optimalisere kampanjer med forskjellige mål. I tillegg har det blitt mulig å optimalisere hver enkelt kampanje for flere konverteringshandlinger, slik at du for eksempel kan by på både kjøp, registreringer og telefonhenvendelser med én og samme kampanje. I dag er konverteringsinnstillinger på kampanjenivå tilgjengelig for alle søk- og bannerkampanjer, og senere i år vil det også bli tilgjengelig for videokampanjer.
Les mer om konverteringsinnstilling på kampanjenivå her: https://support.google.com/google-ads/answer/9363021
Budstrategiene «målretting mot sideposisjon» og «målandel for høyeste rangering» blir byttet ut
For et halvt år siden lanserte Google «mål for visningsandel», en automatisk budstrategi som i løpet av 2019 skal erstatte «målretting mot sideposisjon» og «målandel for høyeste rangering». «Mål for visningsandel» skal være en mer fleksibel og detaljert strategi som lar deg velge om annonsene skal plasseres helt øverst, ha en topplassering eller vises hvor som helst på søkeresultatsiden. Du kan også velge hvor ofte Google Ads skal justere CPC-budet slik du havner på førsteplassen. Fra slutten av juni vil det ikke lenger være mulig å benytte de to utgående budstrategiene, og på et senere tidspunkt vil alle kampanjer som fortsatt bruker dem automatisk bli overført til «mål for visningsandel».
Finn ut mer her: https://support.google.com/google-ads/answer/9354813
Ny undersøkelsesapp fra Facebook betaler for dataen din
11. juni lanserte Facebook en ny markedsundersøkelsesapp som har fått navnet Study from Facebook, hensikten er å tilby åpenhet og en mer trygg og sikker behandling av privatpersoners informasjon. Ifølge Facebook må man være fylt 18 år for å kunne laste ned appen og dermed bidra til undersøkelsen. Data som da blir samlet inn og analysert er blant annet hvilke applikasjoner deltakeren har installert på telefonen og hvor mye tid som brukes på hver av dem. Det skal når som helst være mulig å melde seg ut av Study from Facebook og alle som velger å delta skal bli kompensert. Foreløpig er appen kun tilgjengelig for Android i USA og India, men dette forventes å bli utvidet etter hvert.
Les mer om Study from Facebook her: https://newsroom.fb.com/news/2019/06/study-from-facebook/
Facebook forbedrer kommentarrangeringen
Stadig ute etter å sikre mest mulig relevant innhold i nyhetsfeeden din, har Facebook nylig forbedret algoritmen som rangerer kommentarer. Facebook rangerer nemlig kommentarer på offentlige innlegg fra bedriftssider og mennesker med mange følgere, siden disse har en tendens til å få veldig mange kommentarer. Endringene som har blitt gjort er at Facebook nå kommer til å vise kommentarer på offentlige innlegg mer hyppig når de blir interagert med av siden eller personen som opprinnelig står bak posten, og når kommentarene eller reaksjonene er fra venner av personen som publiserte innlegget.
Hvordan Facebook rangerer offentlige kommentarer kan du lese mer om her: https://newsroom.fb.com/news/2019/06/making-public-comments-more-meaningful/
Hold deg oppdatert på trender og @shop fra mindre butikker
@shop er en ny konto som administreres av menneskene bak Instagram, og som skal være en refleksjon av samfunnets interesser på tvers av shoppingkategorier som mote, skjønnhet og hjemmeinnredning fra små butikker over hele verden. Alle produktene på @shop blir tildelt en Product Tag som skal gjøre det enkelt for forbrukeren å handle.
Les mer om @shop her: https://instagram-press.com/blog/2019/05/09/shop/
IGTV støtter nå landskapsformat
Nå er det ikke lenger bare vertikale videoer som kan publiseres på IGTV; Instagram har nylig åpnet for at du også kan legge ut videoinnhold med landskapsformat. Mens portrett passer godt for innhold som skal oppleves som personlig, egner landskap seg best for filmer med mange personer eller mye bevegelse, som for eksempel dansing eller annen sport.
Du kan lese mer her: https://instagram-press.com/blog/2019/05/23/igtv-now-supports-landscape-videos/
Snapchat
Snapchat gjør det enklere å la venner få vite hvor du er
Den nyeste oppdateringen fra Snapchat er funksjonen Kartstatus som fungerer på den måten at du i Snapkartet kan sette en status på stedet du befinner deg slik at det kommer en snakkeboble over Bitmojien din på kartet som forteller hvor du er. Stedet kan for eksempel være en restaurant, et treningssenter eller museum, og så kan du videre velge hva det er du gjør der – som å løfte vekter på et Sats-senter i Oslo. Kartstatus kan med andre ord gi verdifulle annonsemålrettingsdata til Snapchat om hvor brukerne oppholder seg og hva de liker å gjøre på de ulike stedene.
Her kan du lese mer om Kartstatus: https://support.snapchat.com/nb-NO/a/map-status
Ny visningsmodus i Ads Manager
I Ads Manager har Snapchat nylig lansert en ny visningsmodus som skal gi brukerne en mer dynamisk arbeidsprosess, samt gi mulighet til å filtrere visningen etter for eksempel kampanjenavn og parameterverdi. Du kan også dele din visning av Ads Manager, akkurat slik du ser det, med andre via URL og lagre visningen både privat og offentlig, slik at den kan ses av alle med tilgang til annonsekontoen.
Les mer om det her: https://businesshelp.snapchat.com/en-US/a/ad-performance-metrics