Norge rundt med M51 Marketing

2
Mai
 
2020
Skrevet av

Når kriser oppstår og hverdagen plutselig blir snudd opp ned, dukker det opp nye og kreative løsninger.


– Jeg husker godt at vi satt på kontoret og fulgte med på utviklingen dag for dag, og for å være best mulig forberedt ble vi tidlig enige om å sette av mye tid til å drøfte ulike tiltak for en eventuell nedstengning av samfunnet. Hvis kundene våre ble rammet, ville vi bli rammet, vi måtte rett og slett komme opp med en strategi som kunne holde M51 i gang og som involverte våre kunder, forklarer rådgiver i M51, Julie Sørlie. 

Forskjellige tiltak og strategier ble vurdert, men valget falt til slutt på en reise rundt i Norge. Utstyrt med en praktisk friluftscamper fra Hero Camper på hengerfestet, leiebil fra Hertz og fullastet med produkter fra blant andre BMI, Von Doren, Batiste og andre merkevarer fra forskjellige kunder, var formålet å produsere innhold i majestetiske omgivelser. Med en nedstengning av samfunnet var det mye som den gang tydet på at nordmenn som lengtet etter en sommerferie i utlandet måtte belage seg på en norsk sommer. Dermed ville plassering av produkter og merkevarer i spektakulære norske omgivelser være en fremtidsrettet løsning.

Fulgte retningslinjene 

Det var imidlertid mange utfordringer knyttet opp til smittevern og restriksjoner, kundene kunne derfor ikke bli med fysisk på turen. Initiativtakerne bak konseptet, Julie Sørlie, Daniel Ervig, Mathias Fossdal og Asgeir Behrentz måtte derfor reise alene og besøke Norge på kryss og tvers. 

– Vi pakket ned alt som kunne komme til nytte, sjekket værmeldingene hyppig langs veien og satte kurs vestover. Før avreise hadde vi vært i kontakt med flere lokale turfolk og overnattingssteder som virkelig har vært til stor hjelp gjennom hele turen. 

– Dermed kunne vi komme oss til steder som ellers ikke ville vært mulig. Å stå på ski i shorts ned Romsdalen som bader i solskinn er en opplevelse i seg selv, videre gikk turen til Rampestreken i Åndalsnes før vi dro videre til Ålesund. Etter to uker med hektiske dager avsluttet vi turen på Nes Gard i Sogn og fjordane, det ble et minnerikt punktum for en helt enestående reise, oppsummerer Julie.

Lange dager og netter

Dagene gikk med til å filme, mens kveldene gikk med til å redigere og holde oppdragsgiverne løpende orientert om produksjonen. Blant kundene som var representert på turen var blant andre bilutleieselskapet Hertz.

– Uansett merkevare finnes det mange kule motiver og landskap i Norge som trigger en gjenkjennelsesfaktor i oss. Vi tror veldig på sammenhengen mellom merkevare og Norge, slik andre større internasjonale aktører ofte gjør i de aktuelle landene for å spille på vår identitet og sette dette i sammenheng med deres egen merkevare. Akkurat nå tror vi dette er veldig aktuelt, og tilbakemeldingene fra kundene har vært utelukkende positive. 

– Vi har kjørt rundt i en leiebil fra Hertz, fikk med oss klær fra Bergans og overnattet på steder som hører hjemme på postkort. Når vi kan samle flere oppdragsgivere som alle også kan bidra på hver sin måte på turen, sparer også vi kostnader og utgifter. Hele formålet er jo tross alt at det skal være kostnadseffektivt for alle som er involvert, forklarer hun. 

Film produsert for Hertz.

Ut på tur igjen i september

Etter tilbakemeldingene er M51 godt i gang med planlegging av en ny reise rundt i Norge i september. Flere merkevarer er allerede bekreftet med, men det er fortsatt plass til flere. Denne gangen er hovedformålet å stifte bekjentskap med nye merkevarer som ikke er eksisterende kunder.  

– Vi ekskluderer ikke noen, men vi tror at dette konseptet er en fin anledning for nye merkevarer vi ikke jobber med i dag til å bli bedre kjent med oss og hvordan vi jobber i M51. Som sagt skal dette være kostnadseffektivt, og ifølge tilbakemeldingene opplever kundene våre at dette sparer dem for både utgifter og tidkrevende arbeid.

– Altså, nå går turen helt nord i Norge, det kommer til å bli så mange spektakulære turer og omgivelser! Hvis du har en merkevare eller produkt som bør være med i bilen på vei nordover, da er det bare å ta kontakt med oss nå, avslutter Julie.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene innen digital markedsføring

Meld deg på
Påmelding er mottatt!
Noe gikk galt med innsendingen!