hvordan-fa-mest-ut-av-arets-kjopefest
Gå tilbake til bloggen

Hvordan få mest ut av årets kjøpefest

Black Friday nærmer seg med stormskritt. Er bedriften din klar?

Skrevet av: Martine Torland

Black Friday er kjøpebonanzaen som kickstarter julehandelen. I år faller datoen allerede på 23. november og det spås at nordmenn kommer til å svi av hele 3,4 milliarder denne dagen. Her er det om å gjøre og sikre seg størst del av kaka, og for å gå seirende ut er en klar og tydelig digital markedsføringsstrategi avgjørende. Denne bør du i gang med å planlegge allerede nå.

Hvem handler mest?

Hver tredje nordmann slo til på Black Friday-tilbudene i fjor, og de mest ivrige var unge mennesker mellom 18 og 34 år. 35 prosent av kundene var menn, og 65 prosent kvinner. Gjennomsnittsverdien på handlekurvene lå på 1584 kroner, og folk fylte den langt mer enn bare én gang; på fjorårets Black Friday ble det gjennomført hele 8,1 millioner kortbetalinger.

Hvordan søker de?

Blant de som kjøpte online foretok 62 prosent kjøpet på datamaskin og 38 prosent la det til mobile enheter eller nettbrett. Det folk søker etter er merker, kategorier eller spesifikke modeller, sammen med ordene «Black Friday» eller «salg», som for eksempel «Black Friday Nike», «salg joggesko» eller «Black Friday tilbud», hvor kategorisøk har hatt størst økning de siste årene. Betydningen dette har for markedsførere er at folk søker bredt, altså er de mer interesserte i å få opp de beste tilbudene enn å kjøpe et bestemt produkt.

Din digitale søkestrategi

Strategien din bør basere seg på tre faser; forberedelsesfasen, push-fasen og gjensalgsfasen. I fase én, som du bør i gang med ganske snart, handler det om planlegging og å forberede søk-kampanjen som skal kjøres under tilbudsdagene. Videre bør du sørge for at alle plattformer er optimalisert for mobile enheter, bygge audience-lister og shopping-feeder, og kjøre display- og videoannonser med fokus på å presse tilbudene bredt ut, slik at folk vet hva de kan vente seg når dagen kommer. I push-fasen skjer selve gjennomføringen, da med fokus på søkannonsering, mens du i etterfasen retter annonsene mot de som har forlatt enten nettsiden eller handlekurven, og på den måten øker sannsynligheten for at de fullfører konverteringen i løpet av førjulstiden. Du kan også ta i bruk similar audiences for å nå ut til nye potensielle kunder, som likner de som handlet hos deg under Black Friday.

Å nå ut til de riktige

Frem mot push-fasen bør du fokusere på hvordan å nå ut til dem det er mest sannsynlig at kommer til å foreta en konvertering. Dette vil være brukere som er spesielt interessert i produktene du selger, brukere du har nådd ut til med annonser før, brukere som allerede har besøkt nettsiden din eller som har lagt produkter i handlekurven, men ikke fullført kjøpet. Disse når du ut til med tre ulike strategier.

Den første strategien er Affinity Audiences, som vil si å rette annonsene mot brukere som har søkt på det samme produktet i en lang periode. Dette er gjerne kjøpere som har stor kunnskap om produktkategorien eller som er på jakt etter et røverkjøp. Strategi nummer to er In-market audiences, og er mest effektiv for bedrifter som selger produkter med lav affeksjonsverdi. Her er fokuset å nå ut til dem som søker intensivt etter et bestemt produkt, men bare i en kort tidsperiode. Sist, og kanskje viktigst, er retargeting, som i følge Google evner å doble konverteringsraten din og samtidig redusere CPAen med 60 prosent.

Mange muligheter med retargeting

Måten du går frem er å først installere en pixel på nettstedet ditt. Denne gjør det mulig å spore hvem som ser eller interagerer med annonsene som kjøres i forberedelsesfasen. Disse legger du til i en audience-liste, og står dermed igjen med en svært relevant målgruppe for Black Friday-søkekampanjen. Videre kan listen også brukes til å lage et speilpublikum, noe som vil si at du kan finne flere mennesker som likner denne målgruppen. Fordelen med dette er økt volum og rekkevidde. Antallet kjøpere er jo veldig høyt den helgen, og med similar audience-lister vil du fange enda flere som med stor sannsynlighet er interessert i produktene dine, men som bare ikke har sett annonsene eller besøkt nettsiden ennå.

Husk at den forventede økningen i trafikk og konverteringer ikke er stor bare på fredagen, men hele Black Friday-helgen, Cyber Monday inkludert. Og nøkkelen til suksess? Tilstedeværelse og en klar og tydelig digital markedsføringsstrategi.

Dato
24.8.2018
Forfatter
Martin Vik
Dato
August 24, 2018

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

- plkflmjtoj

  • fff
    v

M51 Blogg

Nyheter og nyttige tips om digital markedsføring
Alle innlegg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!