En mer effektiv mobilapp
Med mål om å gjøre Google Ads-mobilappen enda mer effektiv har Google lansert tre nye funksjoner. På kontooversikt-skjermen kan optimaliseringsresultatet nå ses på både konto og kampanjenivå, og kampanjene med anbefalinger som potensielt kan gi størst effekt blir plassert øverst. Du kan også velge å motta varslinger dersom optimaliseringsresultatet ditt skulle endres, i tillegg til at du kan endre innstillingene slik at mobilappen blir satt mørk modus.
Les mer her.
Parallellsporing i videokampanjer – frist utsatt
I nyhetsbrevet for februar delte vi nyheten om at fra 31. mars i år ville parallellsporing bli obligatorisk ikke bare for søke-, shopping- og bannerannonser, men også for video. Denne fristen er nå utsatt. Med hensyn til de nåværende omstendighetene har Google valgt å forlenge fristen for å skrifte til parallellsporting til 15. juni 2020 slik at alle skal få tid til å gjennomføre overgangen.
Les mer her.
Nye funksjoner for Facebook Live
Som en konsekvens av COVID-19, og utallige mennesker satt i isolasjon og karantene, opplever Facebook en rekordhøy etterspørsel, hvor blant annet bruken av livevideo har økt med 70 prosent. For å møte den økte etterspørselen har Facebook valgt å gjøre direktesendinger tilgjengelige også for personer uten egen konto, i tillegg til at det blir mulig å kun lytte til videoen, uten å se bilde – akkurat som en podcast. På den måten får også de med lav datakapasitet blitt med, samtidig som man maksimerer rekkevidden for live-sendingene.
For profesjonelle brukere, som artister, bedrifter og veldedigheter, lanseres dessuten to nye Facebook Live-tillegg: Live Producer og Graphic. Live Producer er et oppdatert dashboard med en rekke nye innstillinger som kan brukes for å administrere direktesendingene. For eksempel har det blitt lagt til ulike moderasjonsalternativer for å styre kommentarstrømmen, samt en «Create Clip»-funksjon som tillater brukeren å lage et eget 60-sekunders videoklipp av direktesendingen, mens vedkommende fortsatt er live, som senere kan deles i en egen post for å promotere sendingene. Med Graphic kan seerkommentarer bli fremhevet og lagt til direkte på toppen av live-videoen, eller man kan velge å for eksempel sende avstemninger til publikum der resultatene blir vist i sanntid.
Les mer her. :
Gjør det enklere å markedsføre salg av gavekort
Det går rykter om at Instagram arbeider med å teste et nytt link-alternativ som skal gjøre det enklere for virksomheter å markedsføre salg av gavekort via bedriftskontoen på Instagram gjennom en ny profilknapp, som antageligvis vil bli plassert ved siden av «send melding» og «følg»-knappen.
Les mer her.
#Høydepunkt
Også i testfasen er muligheten for å kunne legge opptil fire hashtager og en location på Instagram Stories-høydepunkter. Høydepunkter er samlinger av tidligere stories som man kan velge å holde aktive på sin egen profil ut over den vanlige 24-timers utløpstiden. Om og når hashtag-alternativet blir tilgjengelig vil det blant annet bli mulig å søke etter høydepunker i Instagram-søk og Exsplore, noe som trolig vil gjøre bruken av stories-høydepunkter mer populært blant bedrifter.
Les mer her.
Snapchat
Nytt, forenklet verktøy for AR-linser
For å gjøre AR-linsene, som har vist seg å drive betydelig engasjement og interaksjon på Snapchat, tilgjengelig for enda flere bedrifter lanserer plattformen nå et nytt og enklere verktøy for å bygge opp egne AR-kampanjer. AR-linseverktøyet er basert på ferdiglagde maler og et bibliotek med 3D-objekter som man selv kan sette sammen til en egen linse som passer til bedriftens merkevare.
Les mer her.