Nyhetsoppdatering for april

3
April
 
2020
Skrevet av
Martine Torland

Google

En mer effektiv mobilapp

Med mål om å gjøre Google Ads-mobilappen enda mer effektiv har Google lansert tre nye funksjoner. På kontooversikt-skjermen kan optimaliseringsresultatet nå ses på både konto og kampanjenivå, og kampanjene med anbefalinger som potensielt kan gi størst effekt blir plassert øverst. Du kan også velge å motta varslinger dersom optimaliseringsresultatet ditt skulle endres, i tillegg til at du kan endre innstillingene slik at mobilappen blir satt mørk modus.

Les mer her.  

Parallellsporing i videokampanjer – frist utsatt

I nyhetsbrevet for februar delte vi nyheten om at fra 31. mars i år ville parallellsporing bli obligatorisk ikke bare for søke-, shopping- og bannerannonser, men også for video. Denne fristen er nå utsatt. Med hensyn til de nåværende omstendighetene har Google valgt å forlenge fristen for å skrifte til parallellsporting til 15. juni 2020 slik at alle skal få tid til å gjennomføre overgangen.

Les mer her.

Facebook

Nye funksjoner for Facebook Live

Som en konsekvens av COVID-19, og utallige mennesker satt i isolasjon og karantene, opplever Facebook en rekordhøy etterspørsel, hvor blant annet bruken av livevideo har økt med 70 prosent. For å møte den økte etterspørselen har Facebook valgt å gjøre direktesendinger tilgjengelige også for personer uten egen konto, i tillegg til at det blir mulig å kun lytte til videoen, uten å se bilde – akkurat som en podcast. På den måten får også de med lav datakapasitet blitt med, samtidig som man maksimerer rekkevidden for live-sendingene.

For profesjonelle brukere, som artister, bedrifter og veldedigheter, lanseres dessuten to nye Facebook Live-tillegg: Live Producer og Graphic. Live Producer er et oppdatert dashboard med en rekke nye innstillinger som kan brukes for å administrere direktesendingene. For eksempel har det blitt lagt til ulike moderasjonsalternativer for å styre kommentarstrømmen, samt en «Create Clip»-funksjon som tillater brukeren å lage et eget 60-sekunders videoklipp av direktesendingen, mens vedkommende fortsatt er live, som senere kan deles i en egen post for å promotere sendingene. Med Graphic kan seerkommentarer bli fremhevet og lagt til direkte på toppen av live-videoen, eller man kan velge å for eksempel sende avstemninger til publikum der resultatene blir vist i sanntid.

Les mer her. :

Instagram

Gjør det enklere å markedsføre salg av gavekort

Det går rykter om at Instagram arbeider med å teste et nytt link-alternativ som skal gjøre det enklere for virksomheter å markedsføre salg av gavekort via bedriftskontoen på Instagram gjennom en ny profilknapp, som antageligvis vil bli plassert ved siden av «send melding» og «følg»-knappen.

Les mer her.  

#Høydepunkt

Også i testfasen er muligheten for å kunne legge opptil fire hashtager og en location på Instagram Stories-høydepunkter. Høydepunkter er samlinger av tidligere stories som man kan velge å holde aktive på sin egen profil ut over den vanlige 24-timers utløpstiden. Om og når hashtag-alternativet blir tilgjengelig vil det blant annet bli mulig å søke etter høydepunker i Instagram-søk og Exsplore, noe som trolig vil gjøre bruken av stories-høydepunkter mer populært blant bedrifter.

Les mer her.

Snapchat

Nytt, forenklet verktøy for AR-linser

For å gjøre AR-linsene, som har vist seg å drive betydelig engasjement og interaksjon på Snapchat, tilgjengelig for enda flere bedrifter lanserer plattformen nå et nytt og enklere verktøy for å bygge opp egne AR-kampanjer. AR-linseverktøyet er basert på ferdiglagde maler og et bibliotek med 3D-objekter som man selv kan sette sammen til en egen linse som passer til bedriftens merkevare.

Les mer her.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene innen digital markedsføring

Meld deg på
Påmelding er mottatt!
Noe gikk galt med innsendingen!