Nyhetsoppdatering for oktober
Gå tilbake til bloggen

Nyhetsoppdatering for oktober

Google

Brukergenererte bilder i produktvurderinger

I begynnelsen av oktober lanserte Google brukergenererte bilder i produktvurderinger på Google Shopping. Dette betyr at potensielle kunder kan se bilder av tidligere kunder som tar produktene du selger i bruk, noe som kan spille positivt inn på kjøpsavgjørelsen. Foreløpig er funksjonen kun tilgjengelig på mobil i USA, men innen utgangen av 2019 skal også flere land kunne benytte seg av den.  

Lar store annonsører by smart

Smart budgivning, teknologien som gir bud under auksjoner ved hjelp av maskinlæring, er nå tilgjengelig i Search Ads 360. Search Ads 360 er en Google-plattform som gjerne blir brukt av store annonsører for å administrere søkeannonser i flere ulike kanaler, og de som så langt har testet budstrategien skal ha oppnådd en gjennomsnittlig konverteringsøkning på 15-30 prosent med samme eller bedre avkastning.

Les mer her.

Facebook

Ny innovasjon: Kan endre måten vi samhandler med VR og AR

På Facebooks årlige Oculus Connect-konferanse i slutten av september ble det annonsert at i begynnelsen av 2020 vil ny VR-teknologi bli gjort tilgjengelig for alle innehavere av VR-brillen Oculus Quest. Teknologien bygger på Quests monokrome kameraer, som ved hjelp av dyp læring kan forstå posisjonen og formen på brukerens hender. Ut i fra dette lages et sett med 3D-punkter som kan gjengi nøyaktige hånd- og fingerbevegelser i den virtuelle verdenen, slik at det oppleves som at hendene faktisk er der med deg.

Les mer her.

Utfordrer Snapchat med ny app

3. oktober introduserte Facebook en ny chat, bilde, video- og stausdelingsapp kalt «Threads from Instagram». Her skal man, med utgangspunkt i de man følger på Instagram, kunne lage en egen «nære venner-liste», noe som skal gjøre det lettere å holde kontakt med de nærmeste gjennom å dele statusoppdateringer og glimt fra hverdagen. Et bilde kan bli knipset og sendt til samtlige på listen med bare et par trykk på skjermen, og man kan vel si at Threads på mange måter utfordrer Snapchat direkte. En vesentlig forskjell er likevel at man i Threads ikke kan legge på effekter eller bruke filter og linser.

Når det gjelder statusoppdatering er det både mulig å skrive noen ord selv, eller la appen oppdatere statusen automatisk basert på hva den tror du driver med. Threads vil da kreve tilgang til blant annet lokasjonsdata, akselerometer, batterinivå og nettverksinformasjon, med andre ord ganske mye persondata med tanke på personvernutfordringene Facebook har hatt den siste tiden. Dog spesifiseres det at dataene ikke vil bli lagret på Instagrams servere, men kun på egen enhet. Lokasjonsinformasjonen skal heller ikke kunne bli brukt til annonsemålretting, og dersom du sletter Threads skal dataene forsvinne med.

Les mer her.  

Instagram

Tester shoppinginnlegg som annonser

I disse dager tester et lite utvalg bedrifter hvordan Instagrams organiske shoppingfunksjoner gjør seg som annonser. Måten det fungerer på er at eksisterende shoppinginnlegg blir kjørt som annonser i annonseadministrasjonen, og når brukeren trykker på dem blir de, på samme måte som i innleggene, ført videre til en produktbeskrivelsesside på Instagram hvor de kan gå videre til bedriftens mobilnettsted for å handle. Videre planlegges det å også teste betalingsløsninger som en del av shoppingannonsene.

Les mer her.  

Snapchat

Fire nye Snap-oppdateringer

Nylig ble det lansert fire nye oppdateringer relatert til de ulike videoformatene på Snapchat. To av dem gjelder Snap Ads, som ikke lenger er begrenset av en 10-sekundersgrense, men som nå kan vare i opptil 180 sekunder. I sammenheng med den økte varigheten er det dessuten blitt mulig å optimalisere for lengre videovisninger ved at man gjennom å velge Video Views som målsetting kan by på 15 sekunders videovisninger. Også Commercials, de 3-6 sekunders annonsene som vises i Shows og Games og som det ikke er mulig å hoppe over, har blitt oppdatert. Her har nemlig en swipe up-funksjon blitt tilgjengelig, noe betyr at du kan lede brukeren videre fra annonsen til nettsider, linser og lenger videoer. Den siste oppdateringen gjelder Story Ad, hvor man nå kan lede brukerne videre til en lenger video ved at de klikker på storyen (denne funksjonen må kontoen whitelistes for å kunne bruke).

Oppdateringene er gitt av Snapchat Norge, og du kan lese mer om spesifikasjonene til de ulike videoformatene her:

https://businesshelp.snapchat.com/en-US/article/top-snap-specs

https://businesshelp.snapchat.com/en-US/a/commercial-specs

https://businesshelp.snapchat.com/en-US/article/story-ad-specs

Dato
21.10.2019
Forfatter
Martin Vik
Dato
October 21, 2019

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

- plkflmjtoj

  • fff
    v

M51 Blogg

Nyheter og nyttige tips om digital markedsføring
Alle innlegg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!