Eldre bannerannonser erstattes
Denne måneden har Google begynt å erstatte eldre annonsetyper i Google Ads displaynettverket med responsive bannerannonser. Formatene som byttes ut er smarte bannerannonser og eldre dynamiske responsive maler. Det betyr at GDN-kampanjer som kjører med disse ikke lenger vil bli vist. Men frykt ikke, med utgangspunkt i reklameelementene du bruker i dag vil Google automatisk opprette responsive bannerannonser for deg. Disse vil være pauset til du selv skrur de på.
Les mer her.
Fang interesse med skjemautvidelser for potensielle salg
For å gjøre det lettere for potensielle kunder å komme i kontakt med bedrifter har Google lansert den mobiloptimaliserte annonseutvidelsen «skjermutvidelser for potensielle salg». Her kan brukere som ønsker å komme i kontakt med bedriften før et eventuelt kjøp trykke på utvidelsens handlingsfremmende oppfordring og bli videreført direkte til et skjema. Dersom de er logget inn i Google vil kontaktinformasjonen være ferdig utfylt og skjemaet klart til innsending. Fra bedriften kan de så få tilsendt for eksempel et pristilbud, mer informasjon om varen eller tjenesten, eller motta en oppringing.
Les mer her.
Nytt annonsestatusverktøy
Som svar på at annonsekjøpere, i frustrasjon over Ads Managers ustabile backend, har begynt å se etter alternative måter å annonsere på i høytidssensongen, tilbyr Facebook nå en statusside. Her kan du holde deg oppdatert på statusen til annonsene dine og eventuelle problemer i Ads Manager. I tillegg har Facebook gått ut med at de kommer til å stille med økt annonsørstøtte på Black Friday og Cyber Monday, og de planlegger også å varsle annonsører om større endringer i hvordan de ulike kampanjene presterer.
Les mer her.
Det blir stadig mer lett å handle på nett
Nylig introduserte Facebook en egen betalingstjeneste, hvis hensikt er å tilby en praktisk, sikker og konsekvent betalingsopplevelse på tvers av Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp. Facebook Pay kan bidra til å gjøre det enklere å både kjøpe og selge via plattformene, men er foreløpig kun tilgjengelig i USA. Det planlegges at tjenesten vil bli lansert i flere land på sikt.
Ler mer her.
Testingen av skjulte likes utvides globalt
14. november kom meldingen på Twitter om at Instagram utvider testingen av skjulte likes globalt. Funksjonen rulles ut gradvis, og har også kommet til Norge. Dersom kontoen din er med i testen vil du ikke lenger kunne se antallet likes under bilder og videoer i feeden, med mindre det er dine egne. Hensikten bak skal være at Instagram ønsker at brukerne skal fokusere mer på hva det de legger ut formidler i stedet for hvor mange likerklikk det får.
Les mer her.
Snapchat
Økt aldersmålretting
På Snapchat har det nå blitt mulig å målrette annonser mot spesifikke aldersgrupper helt opp til 50+. Det vil si at du for eksempel kan sikte deg inn på aldersgruppen 30-45 eller 35-50+, men høyeste alternativet for minimumsalder er 35 år.
Ny målrettingsutvidelse
For forhåndsdefinerte målgrupper, en funksjon basert på tredjepartsdata som skal hjelpe enn å nå spesifikke Snapchattere basert på interesser og atferd, introduseres nå muligheten til å la Snapchat utvide målgruppen du har valgt. Automatisk vil da Snapchat lete frem relevante brukere som det også anses som sannsynlig at kan komme til å gjennomføre handlingen du har optimalisert for.
Oppdateringene er gitt av Snapchat Norge og du kan lese mer om den nye målrettingsutvidelsen her.