Henrik Ingvaldsen forbereder seg på en hektisk hverdag når norske og internasjonale og merkevarer vil inn i verdens største netthandelselskap.
– Alt som er nytt krever en tilvenningsperiode, men at Amazon vil få en sterk posisjon hos norske og internasjonale nettbutikker er jeg helt overbevist om. Kanskje vil det ta litt tid, men Amazon har både tålmodighet og muskler til å vente, og vil derfor gradvis bli en naturlig plattform for veldig mange, mener Henrik Ingvaldsen.
Amazon har de siste årene utviklet seg til å bli et av verdens mest verdifulle selskaper og fått en enorm posisjon over hele kloden. Nå jobber netthandelgiganten med å styrke sin posisjon i Norden, en oppgave de med stor sannsynlighet vil lykkes med. For mange merkevarer med base i Norge kan det bety ekstra mynt i kassa og en gullbillett til økt salg langt utenfor de norske landegrensene. Og flere kunder i M51 har allerede kommet langt med forberedelsene, blant andre Aspire Brands, hvor Henrik Ingvaldsen blir sentral i arbeidet knyttet opp mot Amazon i flere land. Dermed blir han en viktig brikke for å at kundene skal lykkes på Amazon.
Byttet ut master med yrkeslivet
Til tross for at 25-åringen ikke har jobberfaring innen digital markedsføring fra tidligere, skal han jobbe som performance specialist med hovedansvar for Amazon i M51. Det er en utfordring han tar på strak arm.
– Jeg har god innsikt og kunnskap i blant annet Google Ads og Facebook Ads, og den tekniske innsikten vil jeg få god bruk for i arbeidet med Amazon. Jeg er nok i overkant interessert i tekniske verktøy og digital markedsføring, samtidig får jeg god opplæring fra andre i M51 som har lang erfaring. Jeg har blitt godt kjent med systemene til M51 og kommet inn i arbeidsrutinene, så ser jeg virkelig frem til å kunne bidra i større grad inn mot kunder, forklarer han.
Han har imidlertid relevante studier i bagasjen, en bachelorgrad i Animasjon og Digital Kunst ved Høgskolen i Innlandet, før ferden fortsatte i Kristiansand hvor det ble en ny bachelor i Markedsføring og ledelse ved UIA (Universitetet i Agder). I utgangspunktet var planen å flytte hjem til Bærum etter endt studietid og fortsette med en master i strategisk ledelse på BI i Oslo, men fristelsen for å komme i gang med yrkeslivet ble for stor.
– En tidligere studievenninne jobber i M51 og gjennom henne har jeg fått et veldig godt inntrykk av arbeidsmiljøet og gjengen. Da jeg fikk opp en annonse om en ledig stilling som intern i M51, var det bare å gripe muligheten med begge hender. Det ene førte til det andre og jeg er veldig glad for å ha fått denne muligheten og sette mitt preg på M51, forteller han.
Performance-avdelingen med flere verktøy
Med Amazon på fremmarsj i Norge, tror ansvarlig for performance i M51, Eirik Ulstein Odland, at M51 vil høste frukter av å allerede nå bygge kunnskap og relasjoner inn mot Amazon. Han er glad for at avdelingen blir enda mer spisset for å møte kundenes behov.
– Vi har snakket en stund om at vi ønsker en Amazon-satsning i M51, og med Henrik på plass føler vi oss trygge på kundene våre har gode forutsetninger til å lykkes. Samtidig er det viktig å understreke at Henrik ikke skal være alene i denne satsingen, vi er flere som jobber med performance i M51 som skal bistå i prosessen, understreker han.
Han peker videre på at det er en kultur i M51 for å være tidlig ute når nye løsninger og plattformer blir tilgjengelig for det norske markedet. Og selv om det alltid er knyttet en del spenning til å være tidlig ute på nye plattformer, er det helt nødvendig for et digitalbyrå, mener han:
– Da Instagram åpnet opp for annonsering i Norge, var flere av oss i M51 ansvarlige da den første annonsen gikk live i nyhetsfeeden til norske brukere. Den gangen var det kontroversielt at norske Instagram-brukere måtte forholde seg til reklame i nyhetsfeeden. Vi var også blant de første som fikk tilgang til annonseverktøyet til Snapchat og kunne bruke dette for våre kunder.
– Mitt inntrykk er at kundene i mye større grad, sammenlignet med tidligere, er positive til å prøve ut og være tidlige ute på nye plattformer. Derfor er det helt essensielt at vi som digitalbyrå jobber kontinuerlig med å være i forkant og er godt forberedt når etterspørselen etter Amazon vil vokse fremover, avslutter Ulstein Odland.