Ny rådgiver i M51

9
september
 
2020
Skrevet av

Etter to år på andre siden av Atlanteren vender Stian Sanner tilbake til Norge. Nå vil han ta med seg verdifulle erfaringer fra USA i rollen som rådgiver i M51. 

– Oppholdet i USA har vært lærerikt og gitt meg mange nye verktøy innen digital markedsføring. Den amerikanske modellen er ganske annerledes enn den norske, man blir kastet inn i arbeidslivet, med ansvar, uten like mye opplæring som vi gjør i Norge. Jeg har fått verdifulle erfaringer som jeg tar med meg hjem, forteller Stian Sanner. 

Våren 2019 fullførte han nemlig sin MBA (Master og Business Administration) på Lynn University i Florida. Fra tidligere har han også en bachelor i økonomi og administrasjon fra Mars Hill University i Nord-Carolina og et årsstudium i markedsøkonomi fra BI i Oslo.

Under studietiden har 26-åringen blant annet hatt praksis hos M51, før han det siste året jobbet som forretningsutvikler og selger i Newsmax Media i Florida. Men da pandemien rammet verden besluttet han å flytte hjem til Norge, og tok kontakt med sin tidligere arbeidsplass. 


– Et digitalbyrå med en spennende fremtid

– Jeg har hatt jevnlig kontakt med M51 siden jeg flyttet til USA, og jeg har vært tydelig på at den dagen jeg kom hjem så ønsket jeg meg tilbake. Jeg hadde en fantastisk tid i Florida med spennende karrieremuligheter, men besluttet at tiden var inne for å vende hjem, sier han.

Da han informerte sin tidligere arbeidsgiver om at han ønsket seg hjem til Norge fikk han lovnader om lederansvar og en lysende karriere, og han innrømmer at det var fristende å bli værende. 

– Jeg måtte gå noen runder med meg selv, men omfanget av den pågående pandemien gjorde valget enklere. Hvis jeg ble værende kunne det ta lang tid før jeg fikk reise hjem til familie og venner i Norge, samtidig hadde jeg mottatt et jobbtilbud fra M51. 

– Jeg mener at M51 har noen av de dyktigste ekspertene på digital markedsføring, og til tross for at de ble etablert for noen år siden, jobber de i dag med både store og små kunder og har utviklet seg til å bli et fullservice digitalbyrå. Hos M51 blir jeg en del av et kompetent team med spennende fremtidsutsikter, sier 26-åringen. 


Oppfordrer til markedsføring på Google

I M51 skal Sanner fungere som rådgiver og han vil få en sentral rolle i salgsavdelingen. Han er tydelig på at det er mange norske bedrifter som har mye å tjene på en mer offensiv tilnærming på Google. 

– Hvis ingen finner frem til nettbutikken eller nettsiden din, velger potensielle kunder andre konkurrenter. Derfor er jeg veldig opptatt av at våre kunder forstår verdien av betalt og organisk trafikk gjennom søkemotorene. Google Ads og arbeid knyttet til søkemotoroptimalisering (SEO) har stor verdi og dette er blant annet noe av det jeg ønsker å legge stor vekt på i møte med kunder. 

Han tror at flere norske virksomheter ville brukt mer penger på digital markedsføring, dersom de hadde bedre forståelse og innsikt.

– Først og fremst tror jeg mange annonsører ikke har definert hva de er villig til å betale for en potensiell kunde. Når annonsørene har oversikt over hva en kunde er verdt, blir det veldig mye enklere å sette opp et markedsbudsjett og regne ut lønnsomheten. Når disse parameterne er på plass, da er det moro å jobbe som rådgiver, forklarer Sanner.


Mye har skjedd siden sist

Da sørlendingen hadde praksis i M51 i 2018 var det 10 ansatte og mindre lokaler. I dag teller digitalbyrået 20 ansatte og har siden flyttet inn i nye lokaler på Aker Brygge. 

– Jeg følte meg trygg på at M51 kom til å fortsette veksten og at de i dag er bedre rustet for å levere tjenester til større kunder. M51 har ambisjoner om å bli blant de største digitalbyråene, ikke bare i norsk sammenheng, men også i Norden. For meg personlig tiltrekkes jeg av å være med på å utvikle M51 og bidra til at vi kan nå våre felles målsettinger, fremfor å gå til et annet byrå. 

Det er imidlertid noe annet som har imponert Sanner det siste halvåret, for han innrømmer at han har vært bekymret for i hvilken grad pandemien har påvirket norske byråer og M51. 

– Pandemien påvirker alle, men det er viktig å være offensiv, også i vanskeligere tider. M51 jobber kontinuerlig med å finne kreative og lønnsomme løsninger for sine kunder, slik at kundene kan fortsette markedsføringen selv om budsjettene for noen er redusert. I en tid hvor mange er permittert, synes jeg det er ambisiøst at M51 ansetter flere, avslutter han.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene innen digital markedsføring

Meld deg på
Påmelding er mottatt!
Noe gikk galt med innsendingen!